Čo nám signalizujú naše neprekonateľné chute?

08.08.2013 12:31

Prechod na tzv. zdravú stravu väčšinu ľudí sprevádza z času na čas neodolateľná chuť na tie "nezdravé" typy potravín. Prečo je to tak a prečo sa to deje? V podstate človek má "zanesené" chuťové bunky nadmierou konzumácie bieleho cukru a bielej múky, pitím nadmerného množstva kávy, alkoholu, energetizujúcich nápojov, sladkostí atď. Tým sa odtrhol od vnímania prirodzených chutí potravín a prirodzenej sladkosti obsiahnutej napr. aj v citróne. Akonáhle človek prečistí svoje telo, je vnímavejší prirodzenej chuti potravín a častokrát zistí, že káva v granulovanej podobe sa nedá piť, iba ak tú nepríjemnú chuť prekryje mliekom a cukrom. Alebo zistí že banán je veľmi sladká potravina a akékoľvek koláče v cukrárni sú neskutočne presladené. Alebo chuť obyčajnej vody z prameňa je veľmi lahodná. Chuťové vnímanie sa otvorí a človek spoznáva krásne nové chute.

 

Z času na čas sa ale ozvú chuťové bunky aj pri pohľade a vôňach potravín ktoré sme kedysi výrazne konzumovali. Treba si uvedomiť, že tým, že sme otvorili svoje chute, stali sme sa aj vnímavejšími voči tomu čo si žiada naše telo. Naše telo a chuťové bunky majú pamäť na látky, vitamíny a chemické prvky a toto máme veľmi dobre prepojené na konkrétne potraviny v ktorých sa nám v minulosti dostali do tela potrebné živiny.

Takže prv než podľahneme neodolateľnej túžby nám stačí si uvedomiť, prečo nás ktorá potravina neskutočne láka. Je to akoby pocity tehotnej ženy, ktorú prepadajú rôzne chute a nechute. Príroda je geniálna a zabezpečuje prostredníctvom týchto nálad potrebné chýbajúce zložky pre naše telo. Vaše telo Vás doslova žiada o živiny ktoré mu akútne chýbajú. Stačí ho počúvať. Striktné delenie je skôr náročné, pretože každá potravina obsahuje mix živín. Ale výskumy ukázali aspoň niekoľko základných súvislostí:

chuť na čokoládu môže znamenať aj chýbajúci horčík. Väčšinou sa ale jedná o obsah serotoninu, ktorý nazývame ako tzv.hormón šťastia.

chuť na biele pečivo signalizuje nedostatok chrómu potrebného na riadenie inzulínu v tele.

chuť na syr signalizuje nedostatok Omega-3 mastných kyselín

chuť na "bublinky" (sýtený nápoj) signalizuje nedostatok vápnika

chuť na kávu nedostatok fosforu a síry. Väčšinou ale majú ľudia zvyk zaháňať únavu kofeínom.

atď.

na záver uvádzame jednoduchú tabuľku:

Čokoláda Magnesium
Sladkosti, cukor Chromium
  Carbon
  Phosphorus
  Sulfur
  Tryptophan
Biele pečivo Nitrogen
Mastné jedlá, hranolky, zemiakové lupienky Calcium
Káva, čierny čaj Phosphorous
  Sulfur
  NaCl (salt)
  Iron
Alkohol Protein
  Avenin
  Calcium
  Glutamine
  Potassium
Ľad v nápojoch, cmúľanie ľadu Iron
Prepečené jedlo Carbon
Sódovka a ostatné sýtené nápoje Calcium
Presolené jedlá Chloride
Kyslé jedlá Magnesium
Chladené nápoje Manganese
Predmenštruačné chute Zinc
Všeobecné prejedanie Silicon
  Tryptophan
  Tyrosine
Strata chuti do jedla Vitamin B1
  Vitamin B3
  Manganese
  Chloride
Tabak Silicon
  Tyrosine

Zdroj:

http://www.naturopathyworks.com/pages/cravings.php